neděle 8. září 2013

Pojďme se sebevzdělávat! - 2. část

IKARO
  •     Otevřené poznávání světa a sebepoznávání
  •     Učení na základě vlastních zkušeností
  •        Objevování osobních hodnot
  •     Posilňování a využívání silných stránek vlastní osobnosti
  •     Tvorba změn ve světě

Cvičení sebeuvědomování
  •     Sebeozdravování
  •     Styk se sebou samým, přehodnocení hodnocení, obnovení kréda
  •     Rozvoj svébytosti
  •     Sebevzdělávání

Složky naší osobnosti a jejich rozvíjení:
  •     Rozumových schopností
  •     Rozšiřování vědomostí
  •     Získávání nových schopností a trénink v už získaných
  •     Zvyšování efektivnosti vykonávané práce
  •     Zvyšování osobní kultury a vzdělání
  •     Posilňování tělesné zdatnosti a upevňování zdraví
  •     Zintenzivnění zájmu o život v přírodě
  •     Zkvalitnění mezilidských a interpersonálních kontaktů ve sféře komunikace a konání
  •     Zlepšení paměti, získání dobrých vlastností, zvýšení volních vlastností, prohloubení emocionální sféry, cvičení pozornosti, získávání pozitivních zvyků a návyků a celkově pozitivní směrování povahy
  •         Prohloubení a kultivace vztahů k rodině, přátelům, k partnerovi
  •     Prohlubování společenské angažovanosti, práce pro celek, služby „navíc“ v oblasti společensko prospěšné práce

Správná životospráva
  •     Odpovídající životní a pracovní prostředí
  •     Zásady osobní hygieny a psychohygieny
  •        Zásady racionální výživy
  •     Dostatek spánku
  •     Střídání práce a odpočinku, resp. správný pracovní rytmus
  •     Regenerace sil, fyzické i duševní aktivity
  •     Pravidelná kontrola zdravotního stavu
  •        Vyhýbání se silným dráždidlům a narkotickým látkám
  •     Pracovní režim

Osobnost a duševní zdraví
  •     Realistický pohled na svět okolo sebe a na sebe samého, schopnost vidět věci a lidi tak, jak jsou, bez iluzí, ale i bez negativismu.
  •        Schopnost zbavit se předsudků, schopnost vyhnout se nepodloženým sympatiím a naivnímu idealismu.
  •        Schopnost vytvořit si vlastní úsudek a být za určitých okolností sám.
  •     Spojení a sepětí se společností, schopnost navazovat vztahy se skupinami, kterých se člověk cítí být členem a schopnost nacházet oporu i blízkých lidí, stejně jako schopnost tuto oporu poskytovat.
  •     Vědomá kontrola chování.
  •         Schopnost být spontánní a bezprostřední.
  •     Snaha vytvářet životní perspektivy a zapojovat dílčí cíle do rámce dílů dlouhodobých.
  •     Schopnost pružně reagovat na změněnou situaci, stejně jako schopnost upravit postup podle okamžité situace.
  •     Záliba v činnosti, aktivitě, schopnost prožívat uspokojení z výsledků vlastní práce.
  •     Schopnost „nebrat se příliš vážně“, neboli jistá dávka sebeironie.
  •     Záliba v technických vymoženostech, využívání výsledků civilizace a uspokojení z nich.
  •     Potřeba kontaktů s přírodou, historií, kulturními tradicemi.
  •     Důvěra v člověka, lidi.
  •     Vnitřní připravenost zvládnout selhání druhého člověka.
  •     Snaha řídit své jednání podle přijatých a ustálených morálních norem,
  •     Schopnost přehodnocovat tyto normy pod vlivem nových okolností.
  •     Sklon brát život s dávkou humoru.
  •     Řídit jednání rozumovou váhou.
  •     Sladit jednání s citovými pohnutkami.

Tělesné a duševní zdraví
  •     Rekreace (v přírodě, různé činnosti, pročištění hlavy)
  •     Otužování (studená voda a vzduch, sauny)
  •     Jóga (několik druhů)
  •     Relaxace (zapomenutí na okolí, v přírodě)

(Cesty rozvoje osobnosti, Janek Miroslav)

Žádné komentáře:

Okomentovat