Člověka v jeho životě usměrňují a formují různé vlivy.
Nejdřív je to rodina, pak škola, skupiny přátel se kterými se střetává, pracuje
a tráví volný čas, je to i společnost v tom nejširším slova smyslu.
Existuje však jeden okruh formování, který je zcela závislý
na každém jedinci – na jeho vůli, snahách a ambicích. Tímto okruhem nebo vlivem
formování osobnosti je sebezdokonalování, sebevýchovný proces. Má několik
stupňů:
Sebevýchova- Schopnost úspěšně vykonávat jednu nebo více druhů činností
- Charakter – inviduální soustava podstatných vlastností osobnosti – morální vychovanost, šířka charakteru, jeho jednolitost, vyhraněnost, síla, vyrovnanost, ale především prvky struktury charakteru
- přesvědčení
- potřeby a zájmy
- intelekt
- city a vůle
- Vytyčení cílů, kterých chceme dosáhnout spolu s časovým termínem
- Stanovení metod, technik a prostředků, včetně forem, kterými lze těchto cílů dosáhnout
- Vytrvalost je hybným motorem realizace každého plánu.
- Splnění jedné úlohy stimuluje k plnění dalších a náročnějších cílů.
- Plán má zohledňovat všechny stránky osobnosti: vlastnosti, schopnosti, talent, zdraví, tělesnou zdatnost, schopnosti společenské komunikace a interakce, profesionální zaměření a studium, aktivity a zájmy ve volném čase, celkový vztah k životu, životní styl, zvyky a návyky, materiální zabezpečení, možnost získání určitých technických pomůcek, anebo prostředků k realizaci koníčků, cesty za poznáním apod.
- Plán by měl jednotlivé cíle hiearchovat, vytyčit ty, kterými chceme dosáhnout za každou cenu.
- Plán má specifikovat metody, pomoci kterých určitého cíle dosáhneme.
- Plán má obsahovat výrazný časový údaj, alespoň dílčí časové termíny.
- Plán musí být reálný.
- Plnění plánu by nemělo být zátěží, ale konstruktivní snahou po rozvoji osobnosti.
- Plán má být vyvážený, jedna jeho část nemá být plněna na úkor jiné, není-li tak plán stanoven.
- Při nemožnosti splnění dílčího plánu není třeba vzdávat se realizace celého plánu.
- Schopnost vytyčit si základní životní cíle
- Zabezpečit si podmínky pro spokojenost v práci
- Pěstovat kladné povahové vlastnosti a rysy
- Osvojit si základy racionálního studia
- Cvičit vytrvalost a pevnou vůli
- Osvojit si znalosti organizace práce
- Získat správné návyky ve všech oblastech života
- Věnovat péči svému zdraví, vzhledu, tělesné zdatnosti a správné výživě
- Správně jednat s lidmi
- Správně mluvit
- Naučit se některé manuální práce
- Hospodařit s penězi
- Poučit se ze životní praxe
- Dobře využívat čas na sebevzdělávání, koníčky a záliby
- Naučit se důsledně vyřizovat věci
- Naučit se překonávat těžkosti a krize
- Vytvářet si podmínky pro spokojený život a prožívání šťastných chvil
- Spojení teorie s praxí – účelová zaměřenost na propojení těchto dvou oblastí, úsilí spojit výsledky výzkumu, vývoje, výroby a využití poznatků v praxi
- Plánovitost a soustavnost, umocňující systém práce na základě důkladně připraveného, věcně a časově správně připraveného plánu
- Obsahové zaměření – přihlížející k reálné potřebě a následnému využití osvojených poznatků
- Duševní hygiena, respektující dodržování správné organizace práce, odstraňování únavy, techniku duševní práce s prychohygienou
- Aktivní seberozvoj jako motor sebevzdělávání a mobilizace vnitřních sil
- Aktivace rozumové složky, zdůrazňující vysokou efektivnost, racionálnost, optimální průběh autodidaktivních procesů
Žádné komentáře:
Okomentovat