úterý 3. září 2013

Pojďme se sebevzdělávat! - 1. část

Člověka v jeho životě usměrňují a formují různé vlivy. Nejdřív je to rodina, pak škola, skupiny přátel se kterými se střetává, pracuje a tráví volný čas, je to i společnost v tom nejširším slova smyslu.
Existuje však jeden okruh formování, který je zcela závislý na každém jedinci – na jeho vůli, snahách a ambicích. Tímto okruhem nebo vlivem formování osobnosti je sebezdokonalování, sebevýchovný proces. Má několik stupňů:
  • Sebepoznávání
  •  Sebehodnocení
  • Sebeprojektování
  • Sebevýchova a sebevzdělávání
  • Sebekontrola
  • Sebeuplatnění
Sebevýchova
  •      Schopnost úspěšně vykonávat jednu nebo více druhů činností
  •      Charakter – inviduální soustava podstatných vlastností osobnosti – morální vychovanost, šířka charakteru, jeho jednolitost, vyhraněnost, síla, vyrovnanost, ale především prvky struktury charakteru
  •           přesvědčení
  •           potřeby a zájmy
  •          intelekt
  •           city a vůle
Sebeprojektování
  •     Vytyčení cílů, kterých chceme dosáhnout spolu s časovým termínem
  •         Stanovení metod, technik a prostředků, včetně forem, kterými lze těchto cílů dosáhnout
Základní pokyny pro systemizaci našich snah:
  •           Vytrvalost je hybným motorem realizace každého plánu.
  •          Splnění jedné úlohy stimuluje k plnění dalších a náročnějších cílů.
  •          Plán má zohledňovat všechny stránky osobnosti:  vlastnosti, schopnosti, talent, zdraví, tělesnou zdatnost, schopnosti společenské komunikace a interakce, profesionální zaměření a studium, aktivity a zájmy ve volném čase, celkový vztah k životu, životní styl, zvyky a návyky, materiální zabezpečení, možnost získání určitých technických pomůcek, anebo prostředků k realizaci koníčků, cesty za poznáním apod.
  •           Plán by měl jednotlivé cíle hiearchovat, vytyčit ty, kterými chceme dosáhnout za každou cenu.
  •           Plán má specifikovat metody, pomoci kterých určitého cíle dosáhneme.
  •           Plán má obsahovat výrazný časový údaj, alespoň dílčí časové termíny.
  •           Plán musí být reálný.
  •           Plnění plánu by nemělo být zátěží, ale konstruktivní snahou po rozvoji osobnosti.
  •           Plán má být vyvážený, jedna jeho část nemá být plněna na úkor jiné, není-li tak plán stanoven.
  •           Při nemožnosti splnění dílčího plánu není třeba vzdávat se realizace celého plánu.
Mimořádně důležité schopnosti:
  •           Schopnost vytyčit si základní životní cíle
  •           Zabezpečit si podmínky pro spokojenost v práci
  •           Pěstovat kladné povahové vlastnosti a rysy
  •           Osvojit si základy racionálního studia
  •           Cvičit vytrvalost a pevnou vůli
  •           Osvojit si znalosti organizace práce
  •           Získat správné návyky ve všech oblastech života
  •           Věnovat péči svému zdraví, vzhledu, tělesné zdatnosti a správné výživě
  •           Správně jednat s lidmi
  •           Správně mluvit
  •           Naučit se některé manuální práce
  •           Hospodařit s penězi
  •           Poučit se ze životní praxe
  •           Dobře využívat čas na sebevzdělávání, koníčky a záliby
  •           Naučit se důsledně vyřizovat věci
  •           Naučit se překonávat těžkosti a krize
  •           Vytvářet si podmínky pro spokojený život a prožívání šťastných chvil

Sebevzdělávání a sebevýchova
  •           Spojení teorie s praxí – účelová zaměřenost na propojení těchto dvou oblastí, úsilí spojit výsledky výzkumu, vývoje, výroby a využití poznatků v praxi
  •           Plánovitost a soustavnost, umocňující systém práce na základě důkladně připraveného, věcně a časově správně připraveného plánu
  •           Obsahové zaměření – přihlížející k reálné potřebě a následnému využití osvojených poznatků
  •           Duševní hygiena, respektující dodržování správné organizace práce, odstraňování únavy, techniku duševní práce s prychohygienou
  •           Aktivní seberozvoj jako motor sebevzdělávání a mobilizace vnitřních sil
  •           Aktivace rozumové složky, zdůrazňující vysokou efektivnost, racionálnost, optimální průběh autodidaktivních procesů
(Cesty rozvoje osobnosti, Janek Miroslav)

Žádné komentáře:

Okomentovat